søndag den 9. april 2017

Meget mere ørn

Der er tilsyneladende en del ørne i området for tiden. På denne tur rundt om Enø så Stig og jeg fire havørne på Dybsø. Men først skulle vi jo lige derud.
Ingen af hos havde fået plads på klubbens strømkursus, og så kunne vi jo lige så godt ro en tur.
I Karrebæksminde hilste vi lige på kursisterne der da vi roede forbi var ved at træne færgninger i den kraftige strøm lige ved Græshoppebroen.

Stig og jeg færgede også lidt mens vi roede gennem kanal og havn.

Vi var enige om lige at kigge ud mellem molehovederne og sondere forholdene på bugten. Strøm og vind gik samme vej, så det var fint til at ro igennem det urolige område. Jeg har lige af en sejler hørt det omtalt som Tyrens Røvhul, og som et sted hvor man kan forvente sig lidt af hvert.
Lidt væk fra molerne var forholde OK. Pæne bølger fra nordvest, så vi surfede  på de største, og havde en fin tur i medvinden.
Stig skulle lige prøve at rulle i bølgerne, og det gik fint. Med mine seneste fiaskooplevelser med rul ventede jeg med at rulle til vi kom på mere roligt vand - og her udførte jeg et perfekt rul.
Da vi nærmede os Dybsø fik vi øje på en havørn. Nej der var to, tre faktisk hele fire havørne der skiftevis fløj rundt over skrænten vi plejer at holde pause på eller sad på den. Vi havde vinden i ryggen, så vi kunne drive lige mod indsejlingen og ørnene. Vi kom ret tæt på, før ørnene trak lidt ned ad stranden. Det var en stor oplevelse at komme så tæt på ørnene, der tilsyneladende har slået sig ned i området - i hvert fald for en periode.
Efter ørneshowet snakkede vi med et par kajakroere fra Roskilde. De havde også set ørnene.
Så begyndte det hårde arbejde. Først krydse vi over den lavvandede fjord i sidevind. Det gik OK, men da vi vendte kajakkerne hjemad langs Vejløs kyst, fik vi vinden lige i næsen. og den var strid, så vi måtte pukle for at komme fremad.
Det lykkedes dog, men det var et par trætte roere, der holdt pause på Gavnø. Jeg drak en lille slurk vand af den halvliters vandflaske der var det eneste jeg havde fået med til turen. Jeg plejer at have lidt müslibar i kajakken, men efter at Kenneth havde haft besøg af mus, der havde gnavet et godt stykke af en lugekarm, er jeg holdt op med at have spiselige ting liggende i kajakken. Jeg må vist lave en lille turpose til godter - jeg kunne helt sikkert have brugt lidt ekstra energi på denne tur.

Heldigvis havde vi læ på den sidste del af turen, og Jesper og Maria om ikke reddede mit liv så i det mindste dagen med lidt mundgodt da vi kom tilbage til klubhuset.

Det blev til 26 km

Ingen kommentarer: