tirsdag den 9. april 2019

Tur til Nylandsmøllends invielse og lidt kuldekursus

Søndag blev lidt af en kombinationsdag da der var kuldekursus i NKC  og jeg havde inviteret til tur til Nylandmøllens invielse.

Kuldekurset startede med lidt teori og vidensdeling om påklædning. Herefter skulle vi på vandet, og der havde Tomas fået en god ide. I stedet for at skulle vælte med kajakkerne, satte vi kajakkerne i vandet og hoppede selv i fra broen. Det gjorde det meget nemmere for mange at komme i vandet.
Da vi først lå i vandet havde Susanne og jeg valgt at vi ville finde ud af hvordan vi kunne entre den toer-kajak vi havde valgt at ro i. Vi prøve fra hver sin side, og det lykkedes faktisk at komme op på -og ned i kajakken, men da jeg skulle vende mig i cockpittet fik jeg fødderne viklet ind i en rorline, og så væltede vi rundt. Jeg oplevede i den forbindelse at overraskelsen over vandturen og det kolde vand udløste en voldsom gisperefleks og efterfølgende hurtigt åndedræt. Jeg har mange gange  hørt om det, men aldrig oplevet det. Så det var "Ro på" og vente lidt - og så var jeg klar til endnu et forsøg. Vi valgte at benytte en paddlefloat, og så var det intet problem at holde balancen.

Det var tid til at ro af sted på turen til Nylandsmosen. Og det gik strygende. Vi var bagud i forhold til de andre, men når vi roede af sted i takt, gik det pænt stærkt og vi indhentede - og passerede dem snart.
Så kunne vi jo heldigvis bare tage en slapper og nyde det fantastiske forårsvejr.
Jeg fik Jørgen til at tage billeder af os i to-eren. Den lå lidt lavt i bagenden, hvilket jeg blev moppet lidt for, men det viste sig at agterlugen var - ud over bagage heldigvis i vandtætte poser - godt fyldt med vand. Det må være lugen der havde lukket det ind under vores redningsøvelser.
Vel ankommet til møllen i god tid før den officiele cerimoni, nød vi vores medbragte mad
Jeg prøvede Knorrs Pasta Carbonare lavet på Trangia. Carbonaren var lidt tynd, men smagte godt nok, så næste gange tager jeg lidt revet ost med og bruger mindre vand. Og måske et stykke lækkert italiensk brød i stede for en rugbrødshumpel
Så var det tid til taler af baronessen, naturskolelederen og borgmester med saks - det skal jo til.


Og så blev der budt på lunken Gavnøøl, kaffe og kage. Og børnene gik i gang med at bage pandekager over bål
Jeg gik en tur op i møllen og nød udsigten.
Efter en times tid roede vi tilbage
Møllen er rigtig flot restaureret og udsigten fra den er betagende, men skynd dig hvis du vil opleve den. Næstved Kommune har været så tåbelige at de har givet lov til at klistre store dele af området bag kystlinien til med solceller. Læs på formand for Teknisk Udvalg Helle Jessens Facebookopslag om sagen. Hun var ikke en af dem der stemte for.

Se evt også TV 2 Øst reportage om begivenheden

Det blev til 22 km

Ingen kommentarer: