fredag den 20. maj 2022

To perler på tur i et fugleparedis

Efter en lang vinterpausen er min Black Pearl kommet på vandet igen. Jeg har trimmet lidt på lændestøtten, og det har gjort godt for min gamle ryg. Perlen er stadig et tight fit - ikke mindst ved tærene hvor der kun er plads til et par meget tynde sko. Men det går an, selv om benene er noget stive, når jeg efter 2-3 timers roning står ud af kajakken.

Min ro-ven Jes stødte til på Ulvshale hvor fruen og jeg camperede. Der var en del brænding ved stranden, så vi kørte ud til Nyordbroen og satte i. På denne side af Ulvshale var der dejlig læ og parkering tæt ved vandet.


Jes havde også ændret lidt på sin cockpitkant og trimmet rygstøtten. Han sad nu godt i kajakken og kunne nyde turen i den livlige og meget manøvredygtige kajak.
Sundet mellem Møn og Nyord er et godt sted at ro. Der er mange lavvandede områder, men også en fin rende at ro i. 
Området er rigt på fugle og nogle af de talrige skallesluger havde ællinger. De små fugle kunne næsten løbe over vandet når vi roede forbi og de skulle hen til "mor". Vi så også mange af de flotte gravænder plus en masse andre fugle. Når vi holdt en lille pause i roningen - og ikke snakkede - var der en fantastisk lydkulisse af de mange fugle i sivene, på vandet og over os.
Fugleoplevelsen kulminerede da i så en havørn sidde på en sandbanke. På et tidspunkt lettede den og fløj med rolige vingeslag væk.

Tilbage ved broen kunne vi konstatere at vi begge var glade for vores perler, og at kajakkernes gode roegenskaber og  -synes vi - flotte ydre fuldt ud kompenserer den trange plads til ben og fødder. 

Vi fik roet 11 km

Ingen kommentarer: