fredag den 29. oktober 2010

Enø Rundt

Fredag udnyttede Thomas og jeg den forholdsvis høje vanstand og roede en tur rundt om Enø. Vi roede ud gennem åen og befandt os snart i tågerne på fjorden. Vi slap igennem de lavvandede områder ved Vejlø uden at støde på sten og kunne snart begynde at spejde efter udsejlingen mellem Dybsø og Enø. Det er vigtigt at fortsætte helt hen til vindmøllerne inden man drejer ud mod udsejlingen - se kortet nederst.
Vi fandt dog hullet mellem øerne. Det er normalt et dejligt sted at holde en lille pause, stække benene og nyde udsigtigten. Den var der pga. disen nu ikke noget af, så vi roede videre.  Der var lidt brænding mod  det meget lave vand på ydersiden af udsejlingen, men vi fandt et hul mellem revlerne og kom vi hurtigt igennem dem, og så kunne vi i vekslende bølgehøjde ro mod Karrebæksminde.

Jeg har ikke roet ret meget i bølger i år, men det gik nu fint. SeaBird har en fin stabilitet, men jeg sad lidt stift i den. Thomas der er nyuddannet instruktør gav tippet "Du skal bare sidde og smile!" Den havde jeg ikke hørt før, og Thomas forklarede at når man smiler, slapper kroppen meget bedre af - og netop at slappe af er meget vigtigt i bølger. Det virkede meget godt - det er let at smile, når man sidder i sin kajak.

Da vi skulle igennem molehovederne i Karrebæksminde smilede jeg meget - strømmen var kraftigt udad og bølgerne indad fra forskellige retninger og gav så også refleksbølger fra molerne. Der var så kraftig strøm og så pæne bølger at det gav brænding et par hundrede meter ud langs strømmen.

Inde i havnen oplevede vi det samme, og Thomas drønede begejstret rundt og surfede. Jeg lå i bølgerne og fotograferede, når jeg ikke selv prøvede at fange en bølge. Jeg fik fat et par gange, og det var sjovt at surfe fremad mod den kraftige strøm. Under Græshoppebroen kunne jeg ligge stille på en bølge selv om strømmen var meget kraftig imod - "nice" ville en teenager have sagt.

Som sædvanlig ser bølgerne ikke ud af noget på billeder, men det var meget underholdende
Jeg prøvede at filme lidt. Klippet kan ses her: http://picasaweb.google.com/lh/photo/MBkF-ZbpFQBx8GLe2j8-cw?feat=directlink
Efter løjerne i strømmen gik vi land og nød de medbragte madpakker. Mens vi spiste, roede en kajakroer forbi på fjorden. Ham mødte vi igen ved indsejlingen til kanalen, og det viste sig at være en af mine gamle motionscykelkammerater Ole, der nu havde kastet sig over kajakroning og købt en lækker Cetus kajak.

Ole har ligesom jeg fri om fredagen, så vi aftalte at vi skulle ro nogle ture sammen.

Turen i dag blev på 25 km.

Ingen kommentarer: