mandag den 12. maj 2014

Enø rundt under en regntung himmel

Jes havde fået en fridag og var så fornuftig at sende en SMS med et forslag om en rotur til mig. Jeg slog til, og han kom forbi og hentede mig fredag formiddag. Vi havde ikke snakket om hvor vi skulle ro hen, men blev hurtigt enige om at vejret og vandstanden da lige var til en tur rundt om Enø.

Det var så højvandet at kun de største sten på strækningen forbi Vejlø stak op. Det gav et par nærkontakter med sten unde vandet. Men pyt! Snart nærmede vi os Dybsø
Det var efterhånden blevet frokosttid så liggeunderlaget blev rullet ud og vi fik gang i et lille  bål. Nok bliver jeg moppet pga min tunge kajak, men Jes var nu meget godt tilfreds med den lille brændestak, jeg hev op af baglugen.
Stedet er fortryllende og vi sad længe og nød udsigten og fuglelivet på det forbløffende øde sted ved det lille "sund" mellem Enø og Dybsø. Jeg kan kun anbefale kajakroere der kommer forbi at aflægge stedet et besøg. Der er en herlig strand og en fantastisk udsigt fra klinten. Husk dog af der er adgang forbudt på den side af øen der vender ind mod fjorden.
 Alt godt har en ende - også vores frokostpause. Med vinden skråt bagfra og en mild - næsten sommeragtig - reng gik turen mod Karrebæksminde.
Her fulgtes vi med en tysk lystsejler ind i havnen. Strømmen var imod, så vi måtte arbejde for at komme indad
Det gik dog, og snart var vi tilbage i Næstved efter 26 km herlig roning.

Ingen kommentarer: