torsdag den 18. august 2016

Tur med Jan til Stignæs, Skælskør, Agersø og Bisserup

Hvert år tager jeg på en lidt længere tur sammen med Jan. I år var vores kalendere ret fyldte - det er ikke nemt at finde tid for aktiver efterlønnere og pensionister - men vi fandt 4 dage i august med en fin vejrudsigt.
Jeg tog af sted fra Næstved Kajak & Canoeklub i flot vejr og blev endda mødt af en broåbning ved Svingbroen
Det var den lokale sandsuger, der til fiskernes store misfornøjelse arbejder flittigt på at ødelægge sandbunden i Smålandshavet, var på vej ind med en ladning sand.
Jan lagde ud fra Karrebæksminde og stødte til på fjorden. I dejligt vejr roede vi af sted og kom snart til molerne der fører ud til Smålandsfarvandet.
Efter et par timers roning var det tid til at afrime og strække ben. Vi fandt et stykke sandstrand på den ellers ret stenede kyststrækning og roede op på tangbræmmen. Det gav ingen ridser, men nogen meget tangfyldte kajakker. Der flød meget tang i vandet, så for ikke at få al for meget tang med ned i kajakkerne, lavede vi "seal lanuch" fra det opskyllede tang
Der skal energi på til en længere rotur, så vi gik i land på Glænøs østligste punkt. Her er Jan af og til forbi med fotografiapparatet, de der er en ternekoloni lige på den anden side af indsejlingen til fjorden bag øerne. Der bor også en del skarver på Ormø - det ses på træerne
Det blæste 5-6 m/sek - desværre modvind, men Glænøs klinter er meget flotte.
Så vi tog os tid til at nyde dem.
Ude over Smålandshavet/Storebælt samlede der sig flere og flere regnbyger. Vandet generede os ikke, men af og til genererede de kraftig modvind.
Vi sled os videre, og næste lille pause var på den noget kedelige strækning fra Glænø til Stigsnæs. Der er sikkert mange fugle i yngletiden på de smalle tanger, men denne dag var det bare modvind og gråvejr.
Ved Stigsnæs skal man et godt stykke ud på vandet for at komme forbi oliepieren. Skiltet ville have os 500 m yderlige ud, men vi sneg os forbi og undlod at bruge åben ild.
Efter 47 km's roning kunne vi gå i land - begge godt smadrede efter den lange modvindstur. Vi kunne slevfølgelig have delt turen i et par etaper, men der er ingen gode lejrpladser fra Bisserup til Stigsnæs.
Ved Stignæs ligger der et par dejlige sheltere - de er af en eller anden grund ikke med på Shelter app'e, men de ligger nord for havnen og kan ses fra vandet.
Efter vi var kommet i land og havde hængt rotøjet til tørre, rullet liggeunderlag og soveposer ud, var det tid til lidt personlig pleje. Jeg havde taget en nylontrøj på - den havde nogle store sømme der havde gnavet hul på huden. Normalt vender jeg altid sømmene udad, men denne gang ... Av!. Det fik en gang Barriere creme - denne creme kan jeg kun varmt anbefale, og den tog da heldigvis også den værste svien. I det hele taget var vi et par godt slidte og mørbankede gamle mænd med med ondt flere steder i vores ellers så spændstige kroppe :-/
Med alt på plads og maven fyldt af varm suppe med ristet chorizapølse, var det tid at tjekke liggeuderlag og min nye Warmpeace 600 Wide dunsovepose. Det var godt, og jeg tog en lille skraber.
Efter et par timer på ryggen så verden lidt bedre ud. Vi fyrede op under Kelly Kettlen og Trangiaen og lavede et lækker måltid af chili con carne turmat og ris. Skyerne havde delt sig lidt og vi fik en flot solnedgang. Trods den sene eftermiddagslur var der ingen problemer med at faldi søvn
Næste dag var vejret tilbage i det blæsende hjørne. Vi tog den med ro og gik en lille tur i skoven. Undervejs kom vi forbi de gamle skanser fra Englandskrigene.
Ved halvtolvtiden havde vi pakket lejren ned i kajakkerne og roede af sted. Vi havde hjemmefra snakket om forskellige muligheder. Men vi droppe alle planer om kryds af Storebælt mm. og roede mod Skælskør.
Der var stadig modvind....
Vi spiste frokost ved indsejlingen til fjorden med udsigt til den mest spøjse husbåd jeg nogen side har set. Det eneste der kunne minde op den var et glasfiberhus jeg for mange år siden så på Louisiana.
Der er ca 4 km fra mundingen af fjorden ind til Skælskør, og efter at have roet gennem noget der minder om en stor trakt, er man pludselig inde midt i byen.
Og minsandten om ikke der der dukkede et par broer op jeg endnu ikke havde roet under.
Først roede vi under en bro midt i byen, og derefter en bro der førte ind til Noret.
Det sprang vi dog over og roede tilbage mod Storebælt
Strømmen var med os, og vi kom raskt af sted.
Vid mundingen var der pæne strømsøer, og det er ikke de nemmeste forhold at fotografere i, men det lykkedes da at få et skud af Jan midt i løjerne.
Men vinden i ryggen roede vi tilbage til shelterne. De var stadig begge ledige, så vi flyttede ind igen. Kort efter fik vi selskab af en kunstner fra Præstø, der var cykeltur rundt på Sjælland. Hyggeligt med selskab, men han var nu en spøjs fyr, der vist ikke var så vant til at snakke med fremmede.
Tirsdag morgen mødte os med sol og svag vind - endelig passede vejrudsigterne fra YR og DMI - det var også på tide! Kursen blev sat mod Agersøs nordligste punkt.
Jeg havde aldrig været på eller ved Agersø og kunne konstatere at det var et meget smukt sted at ro. Klart vand med store tangskove,
udsyn til den store verden
og en kyst der bar præg af vind
På sydsiden fandt vi dog læ - og sågar et bor-bænk sæt, hvor vi i læ kunne nyde frokosten. Den består typisk af rugbrød med dåsemakrel-tun-kippers med Tabasco - og i år toppet med en chili-mayonnaise. Det er et måltid med krudt og energi. Undervejs henter vi også kræfter fra nødde/bær blandinger og diverse Müslibar.
Vi så en del sejlbåde for sejl, og det er jo altid et flot syn. Denne tysker havde is i maven - og sikkert også et godt søkort, for fra kajakkerne så det ud til at han sejlede op på stranden før han vendte og krydsede den anden vej
Det gik fint langs kysten - nu i sidevind - men ude over Storebælt lå et gevaldigt regnvejr. Det hev så meget i luftmasserne at vi pludselig igen sad i modvind og fik sågar lidt dryp. Vi kæmpede os videre langs Glænøs kyst indtil vi kom til en lille klint.
Her gik vi land og lavede et lille bål at varme os lidt ved.
Skyerne drev væk og da vi roede videre, var det i læ af klinter og med en flot blå himmel
Når man nu har et vandtæt kamera, må det prøves med en selfie taget fra vandet
Det kan gå hen og blive helt kunsterisk.
Dagens etape sluttede efter 36 km ved Bjørnebæk. Det var ved at være tid til aftensmad, så vi riggede køkkenet til ved en bænk.
Menuen stod på Suppe, Torsk i kremet karrisaus - lækkert - og en guldtuborg. En gammel kærlighed der er blusset op efter flere år hvor jeg stort set kun har drukket mørkt øl. Som min søn siger: "helst skal være med tjære og døde vikinger i!"
Der er en lejrplads inde i skoven ved Bisserup, men vejret viste sig denne aften fra sin bedste side, så med pagajer, trækline og regnslag fik jeg lavet et læsejl på stranden. Her fik jeg mig senere en dejlig nattesøvn i min nye lune sovepose.
Jan fik spejlreflekskameraet frem og legede med mulighederne.
Jeg legede også med muligheder på mit Lumix og skød mange billeder.
De to viste er dem der efter min bedste overbevisning bedst ligner månen og solnedgangen ved Bisserup. Jeg har kun rettet horisonten - ingen farvekorrektioner eller anden justering
Mens der var legestue med kameraerne tog jeg bla. også dette billede af lejren i "Livlige farver"
Næste morgen var pragtfuld. Der var faldet en del dug, men ved 9-tiden havde vi tørret alt vores grej og roede med solen lige i næsen det sidste lille stykke hjemad
Som altid var vi rørende enige om at stykket mellem Karrebæksminde og Bisserup er meget flot og fotogent.
Det er også et strækning med godt fiskevand, og vi fik da også hilst på en  glad lystfisker der havde fanget en ørred på flue.
Et sidste kig ud over Smålandsfarvandet
Vi skiltes på fjorden. Jan roede tilbage til Enø, og jeg roede mod kanalen. Ved "min" bøje tog jeg lige et par rul, inden jeg stille og roligt roede tilbage ad kanalen.

Det blev til 107 km på de fire dage.

1 kommentar:

Unknown sagde ...

Kære Jan & Poul!
Sikke flotte beretninger fra jeres udfordrende tur. Malende både i ord og billeder.
Vi mødte jer på jeres allersidste etape - snakken gik: hvad er det for en viking med gråt skæg, Poul ror sammen med ?...
Tak for turen oplevet her fra min computerskærm - Anna