torsdag den 12. februar 2009

En ommer

Igen en tur hvor jeg roede alene og derfor primært holdt mig nær kysten - og dermed også fik læ for den kolde vind der blæste fra NV på hele turen til Karrebæksminde. Og igen en tur hvor jeg kom meget nær på nogle af de mange fugle på kanalen og fjorden.

Oplevelserne startede allerede i kanalen, hvor jeg fik øje på en isfugl og brugte tricket med at drive hen imod den. Den sad og kiggede på mig indtil jeg var et par meter fra den. Jeg havde desværre ikke fået fisket kameraet frem, for her var faktisk en chance for at få et billede af den.
Det fik jeg til gengæld af et par hejrer der sad lidt længere ud i kanalen. Den ene fløj ret hurtigt da jeg kom drivende, men den anden blev siddende indtil jeg var ca. 5 m fra den. Ret usædvanlig for den ellers normalt ret sky fugl. I løbet af dagen så jeg hejrer mange gange. Af og til selvfølgelig den eller de samme fugle, men der er mange hejrer på fjorden for tiden.Ænder, gæs og andre fugle var hele tiden omkring mig, men det mest imponerende var de store flokke af blishøns der havde fordelt sig over hele fjordområdet. Når vi kommer 5-6 roere i lidt spedt formation, flyver de som regel væk, men da jeg kom roende alene, svømmede de roligt til side og kun de allernærmeste lettede og fløj lidt væk.

Da jeg krydsede over fra Enø til Gavnø - det eneste sted hvor jeg var lidt langt fra land og ikke kunne bunde, og det eneste sted hvor der var lidt bølger - fløj et par havørne majestætisk rundt højt på himlen. Jeg opgav at få et billede af dem, men det er altid flot at se de store rovfugle svæve rundt uden et vingeslag, og med pagajen stukket ud for at stabilisere kajakken sad jeg vel 5 minutter og nød synet.
I læ bag Gavnø bryggede jeg en kop Knorr suppe med det medbragte varme vand, og sad og funderede lidt over hvor meget sådan en solbeskinnet februardag egentlig havde at byde på af oplevelser.Da jeg havde lagt mærke til at isen i åen var smeltet, satsede jeg på at ro tilbage gennem den. Jeg var godt klar over at den alligevel kunne være spærret, og havde forberedt mig på at skulle vende om - og det skulle jeg. En lille km fra klubhuset var åen dækket af 5 cm tyk is. Jeg bryggede endnu en kop suppe, og roede de 6 km rundt om Ydernæs tilbage til klubben.

GPS'en fortalte at turen havde været på næsten 25 km. Efter jeg kom hjem rodede jeg en del med at få sporet lagt ind på Google Maps, men det var kun halvdelen af turen der kom på kortet. Der arbejdes på sagen, men turen så således ud screendumpet fra Garmins Mapsource

Et par dage sener - det er nu lykkedes mig at gemme en rute som et billede på Google Earth. Det er sket ved at gemme det direkte til GE fra MapsourceNu lykkedes det: sporet fra GPS'en kan via Mpsource gemmes direkte i Google Earth. Der kan det laves til en sti, der gemmes på pc'en. Denne sti importeres til Google Maps, hvor den kan redigeres (fx. tykkelse og farve) og punkter kan sættes ind. endelig kan man gemme en linkadresse til kortet og sætte den ind her

Ingen kommentarer: