søndag den 1. februar 2009

Fjorden rundt

Da der var program på i weekenden roede jeg en tur alene fredag efter arbejde. Vejret var stille og roligt med tungt hængende skyer over den dis der hang over fjorden. Det er ikke så tit jeg ror alene, så jeg holdt mig langs kanten og roede langt det meste af turen på så lavt vand at jeg kunne vade i land hvis uheldet skulle være ude.Ved De hvide Svaner roede jeg under bådebroen og fik dette skud af en skarv. Det er normalt en ret sky fugl der ikke lader os roere komme tæt på. Det var nu ikke den første fugl jeg kom tæt på. Allerede i kanalen kom jeg så tæt på en isfugl som jeg aldrig før har været. Jeg så den flyve over kanalen foran mig, og jeg bemærkede hvor den landede. Jeg roede helt ind til bredden og lod mig drive med strømmen hen imod den. Jeg var vel 3-4 m fra den, da den lettede - flot lille fugl.




Der var en lille smule østenvind, så jeg nød en kop Knorr suppe på spejlblandt vand på vestsiden af øenLidt længere fremme var der is inde ved kysten. Ikke noget der generede min roning, men en lille påmindelse om hvor koldt vandt var.Da jeg rundede det sidste hjørne på Gavnø, så jeg en hjort der gik og nippede af sivene. Jeg havde god fart i kajkken og lod mig drive mod hjorten, mens jeg sad musestille med kameraet klar. Hjorten så mig, men fouragerede roligt videre indtil jeg var et par meter fra land.

På vej tilbage gennem kanalen fik jeg min sidste nærkontakt med dyr, da en flok ænder dårligt gad svømme væk, da jeg kom roende. de nærmeste var vel ½ m fra kajakken - havde jeg haft min fiskenet med, kunne aftensmenuen let have stået på and :-)

Det kunne da godt være at jeg skulle ro lidt flere ture alene - godt nok er det meget hyggeligt at ro sammen med andre, men hvis man vil mere intense naturoplevelser, gælder det om også at kome ud alene.

Turlængde 22 km

2 kommentarer:

Aksel Steen Christensen sagde ...

Super tur, flotte billeder, nyder hver gang der kommer nyt på din side, tror også snart jeg skal igang igen, eller igen er det jo ikke for jeg har aldrig roet om vinteren

Mvh Axel

Pouls kajakblog sagde ...

Hej Axel
Tak for rosen. Jeg nyder faktisk meget at ro om vinteren. Det er lækkert at komme ud, og lyset er - trods dis og skyer - ofte fantastisk. Det er lidt svært at fange det med et lille vandtæt Olympus, men det skal ikke afholde mig for at prøve.
mvh
Poul