søndag den 8. februar 2009

Lidt om GPS og hjemmeside

Det bliver ikke til så meget roning for tiden, men så er der jo tid til at sidde ved pc'en.

Jan Christensen fra Kajakland afholder en workshop om brug af GPS - det skal senere følges op af kurser om emnet. Jeg fik ved et besøg i hans butik i Næstved et par tip og et par web-adresser, og har så siden rodet lidt med det.

Det har resulteret i at jeg har har lavet en beskrivelse af hvordan jeg kan lægge ruter planlagt på pc'en i GPS'en, og lave kort med spor fra ture fra GPS'en.

Nedenstående screendump er fra det program ruterne laves på. Det er min standardrute rundt om Gavnø, og som det kan anes over kortet, kan rutens længde ses, lige så vel som koordinaterne for de enkelte punkter kan aflæses.
Jeg har også gået en lille tur ved mit hus. Her er linket til denne tur.
Beskrivelsen har jeg lagt på den Google hjemmeside, som jeg også roder lidt med. På hjemmesiden vil jeg lægge noget af det mere statiske stof omkring mine kajakker og alt det udstyr man får samlet sig hen ad vejen. Siden er langt fra færdig endnu, men det virker nemt at gå til, og den skal nok blive pæn og få relevant indhold.

En anden ting er, at det nu er let at lave et kort med gode isætningssteder. Det har før været diskuteret på Havkajakroernes forum, og der har været nogle tiltag rundt omkring. Nu kan det imidlertid laves på et kort, der kan gives adgang til for alle.
Kajakland har lavet et sådant kort, og vil du være med til at redigere det, kan han give dig adgang til det. Du skal blot sende din mailadresse til firmaet på adressen info@naturogsport.dk

Ingen kommentarer: