onsdag den 24. juni 2009

Træning ved Enø

På Blekinge-turen snakkede vi bla. om at vi skulle træne rul og teknik på nogle dage kun afsat til det. Denne onsdag var den første af forhåbentlig mange flere.

Knud og jeg havde tid og valgte at ro derned. Det var en dejlig tur i lækkert vejr, og med nok vand til at det blev en behagelig tur fra Vejlø til Dybsø.

Efter en kort kaffepause på Dybsø roede vi til stranden ved Karrebæksminde, hvor vi ankom samtidig med 13-14 klubkammerater fra NKC - hele 4 instruktører og en blandet flok af nye og lidt mere rutinerede roere. Lækkert at instruktørerne stiller op, så vi andre kan blive bedre.
Kajakkerne blev hurtigt slæbt ned til stranden, og efter en hurtig omklædning og briefing stak vi til søs i to grupper. Den ene trænede redninger og entringer, og den anden - som jeg deltog i -trænede rul, Nu skal det læres!
Først trænede vi hoftevrik i strandkanten, og de de blev godkendt, gik vi i gang med i første omgang kvarte rul og senere halve rul med paddlefloat på dybere vand.
Mit første halve rul kiksede, og da jeg også missede makkerens kajakspids, måtte jeg ud af kajakken. Jeg lavede efterfølgende en omvendt entring af kajakken og trak mig op i makkerens kajakspids.
Da kajakken var nogenlunde tømt for vand, trænede vi videre. Og minsanten om ikke de næste 10 rul gik næsten gnidningsløst. Jeg fandt ud af at det er vigtigt at jeg lige orienterer mig under vandet. Så er det meget nemmere at koordinere pagajens bevæbelse med hoftevrik og at hovedet kommer sidst op af vandet. Jeg fornemmede tydeligt når det gik bedst, og der ikke var så meget pres på pagajen. Nu skal der bare trænes - helst hver gang vi er ude. En lidt skæg oplevelse var at jeg væltede på stranden, da jeg steg ud af kajakken. Om det var kulde, vand i ørene eller almindelig rundtossethed der gjorde at jeg ikke kunne holde balancen, ved jeg ikke, men der gik flere minetter før jeg ikke følte mig gevaldig svimmel.

Vi kom vist alle rundt eller entret kajakker, og der var stor tilfredshed med aftenen, da vi efter et par timer sad i det varme strandsand og evaluerede træningen.

Se resten af billederne


Rolængde 18 km

Ingen kommentarer: