fredag den 17. juli 2009

Fisketur ved Ålesund

Mandag den 6.7. bød på en lille fisketur fra Prinsens Strandcamping ved Ålesund.

Fra campingpladsens strand kan man se ret ud i Atlanterhavet ca. 10 væk – en fascinerende følelse af at være tæt på et rigtig stort hav. Havet var meget roligt, det var kun meget dovne dønninger der kom ind i fjorden. Disse var blandet med hækbølger fra skibstrafikken og refleksbølger fra kysten. Ikke noget problem, men jeg holdt dog lidt øje med bølgerne fra de største og hurtigste af skibene – de kunne godt nå op til en meters højde og nogle af dem kom meget tæt.
Jeg prøvede lidt forskellige fisketeknikker – dørgede, pilkede, brugte pirk, blink, gummiagn, men fik ikke kontakt med nogen fisk. Et par lokale nordmænd i havkajakker fortalte at der var lidt småtorsk og makrel, men at man skulle længere ud for at fange større fisk – primært torsk.
Jeg havde – bl.a. pga. den ret tætte skibstrafik - ikke lyst til at stikke ud på fjorden og ligge i min lille åbne kajak, så jeg satsede på småtorsk. Dog som allerede nævnt uden succes.
Den manglende succes som lystfisker kunne dog ikke spolere indtrykket af en stor naturoplevelse. På den ene side Atlanterhavet, på den anden Ålesund, på den tredje og fjerde side storslåede panoramaer med fjorden omkranset af sneklædte bjergtinder.

Rolængde – 9 km

Ingen kommentarer: