onsdag den 22. juli 2009

Tur på Susåen

Den traditionelle tirsdagstur var denne tirsdag afløst af en tur ned ad Susåen med en af mine gamle venner - Jens - og min søn - Martin.
Jeg roede samen med Jens i Blackwateren. og Martin roede sin første havkajaktur i Touryaken. Vi lagde i vandet ved det offentligt tilgængelige isætningssted ved Vrangstrup, og roede hele vejen til Tystrup Sø i en strid modvind. Vi mødte mange kanoer, og af og til var underholdningsværdien stro, når vinden drillede dem. På et tidspunkt var et par kønne piger i problemer og lå på tværs af åen. Jens spurgte om ikke vi skulle ro ind i dem - for det måtte jo være ligesom ved bilsammenstød. Man skulle vel udveksle navne og adresser :-)

Lige inden søen holdt vi en lille kaffe/spisepause over for det gamle - og nu nedlagte - spisested. Vi så et par kanoer forsøge at ro ud i søen, men vind og bølger tvang dem tilbage. Med 2 voksne mennesker i Blackwateren ville bølgerne skylle ind over Blackwateren, så vi monterede spraydeck og roede af sted. Inden turen havde jeg savet lidt ud af forsædet så jeg bedre kunne få mine lange ben ned i kajakken. Tidligere stak mine knæ op og løftede spraydecket, nu kan de ligge strakt ud under det. Jeg var lidt spændt på hvordan det var at ro med strakte ben, men det var egentlig gangske behageligt.

Egentlig var planen at følge kysten, men bølgerne var pænt store og kom fra siden. Jeg skævede til Martin, og spurgte hvordan det gik. Som jeg kunne se, havde han fint tjek på tingene, så blev vi enige om at ro lidt skråt mod bølgerne. Ude midt på søen kom vi lidt i læ af de høje bakker på den anden side af søen, og snart kunne vi dreje, så vi fik vinden lige i ryggen. Der var heldigvis stadig bølger, så vi fik et par fine surfture, og kunne ellers nyde rygvinden.

Ved det lille åstykke mellem Tystrup og Bavelse Sø, holdt vi kaffepause. Da vi gik i land måtte jeg konstatere at der trods decket var kommet noget vand ind i kajakken. Det bliver nok svært at få det store spraydeck helt tæt, men jeg vil lave en bøjle der kan løfte det ved samlingen. Der danner der sig nemlig en sø hvorfra vandt kan sive gennem velcrosamlingen.

Resten af turen var ren paradesejlads, og da fruen hentede os, kunne vi alle fortælle om en dejlig dag.

Rolængde 24
PS og jeg fik Jens til at tage et billede af Næsby Bro, som jeg ikke har fået i brosamlingen tidligere, selv om jeg har været under den flere gange.

Ingen kommentarer: