onsdag den 12. maj 2010

Fisketur - og kajak-søredning

Udstyret med nyt trædæk roede jeg Blackwateren ud på Karrebæksminde Bugt for at fiske efter hornfisk. Det blev en tur med flotte skyer, edderfuglebørnehave, solnedgang, 6 hornfisk med hjem, mange flere mistet - og endelig en søredningsoperation.
Med det nye trædæk og sprayskirt er Blakwateren blevet en endnu bedre fiskekajak. Den er i forvejen meget stabil - og det er godt når man fisker, for mens man fighter fisken, lægger kajakken sig på tværs i bølgerne - og nu er den også rimelig brændingssikret. Uden dækket kunne der komme en del vand ind i kajakken, når der var skum på bølgerne. Nu er hullet lukket.
Jeg havde taget 2 fiskestænger med, men fiskede stort set kun med en kort teleskopstang. Hornfiskene blev alle fanget på en slank, blank kystpirk med silkesnore. Fidusen med  snorene er at hornfiskenes tænder blive viklet ind i silken, og de mange fejlhuk man normalt får ved hornfiskeri undgås. Jeg synes nu at jeg mistede lige så mange hornfisk, som jeg plejer. Men jeg må indrømme at de fisk der sad fast mere end et par sekunder, normalt blev siddende - det er ikke altid givet med en traditionel krog. Og det er rart at være fri for krogen, når de sprællende fisk hales op på dækket.
Da jeg roede, sad jeg og kiggede på ovenstående flotte sky. Den kunne godt ligne noget der kunne udvikle sog til torden, men den blev stille og roligt opløst. På vej tilbage viste himlen virkelig et show i røde farver. Hverken billedet  -eller dem i albummet - er billedmanipuleret.
Da jeg gik i land, besluttede jeg mig som det første for at rense hornfiskene. Det var en bommert - jeg skulle allerførst have trukket kajakken bedre op på land. For pludselig bemærkede jeg at den var væk - den var drevet ud på fjorden. Jeg prøvede at vade efter den, men bunden var meget blød, og selv om jeg havde tørdragt på var jeg ikke meget for evt. at falde.

Jeg løb op til det nærmeste hus, hvor AFK holder til. Jeg har snakket med beboerne et par gange, og jeg ved de har kajakker og kanoer liggende - og jeg kunne sikkert låne en. Der var ingen hjemme - ØV.

Min kajak drev lidt rundt på fjorden og gik så heldigvis på grund inden den drev ud på den åbne  del af fjorden - eller måske endda blev fanget af den udadgående strøm.

Jeg drønede rundt i Karrebæksminde for at låne en jolle, men ingen havde en jolle - eller kendte nogle der havde en. Så var der ikke andet at gøre end at få fat i min svoger i Næstved. Heldigvis har jeg altid en mobiltelefon på mig i en vandtæt Ortlieb pose. Han har en pickup og en skydepram. Hen mod midnat ankom han til Stejlepladsen, hvor jeg stod i mit kajaktøj - for nøglen til bilen lå i kajakken. Min viv dukkede også op, og da begge biler lyste mod grundstødningspladsen kunne jeg heldigvis ane, at min kajak stadig var der.
Resten er historie - skydeprammen kom i vandet, jeg roede over efter den, fik bjærget min kajak og kunne endelig ro tilbage mod bilerne, pakke sammen og tage hjem.
Dagerns udbytte blev som nævnt 6 hornfisk - og en lærestreg. Jeg glemmer aldrig mere at trække min kajak op på land og fortøje den (håber jeg).
Rolængde 12 km

Se alle billederne

Ingen kommentarer: