lørdag den 23. april 2011

Gavnø rundt med Bo

Lørdag gik turen rundt om Gavnø. Jeg havde aftalt med min gode ven Bo at vi tog turen fra morgenstunden. "For så ville det ikke blæse". Det blev en gammel løgn - det blæste en strid vind fra øst. Det gav modvind i Gammelåen, som vi roede ud igennem.
 Før og efter Gavnø var der sidevind med noget så usædvanligt som bølger på Fladvand.
 Men igen, igen med havørne i luften. Jeg havde sagt til Bo at der var en god chance for at se de store fugle, og det gik heldigvis mere end i opførsel.
 Under en pause på Vejlø Strand så vi 3-4 havørne jage over vandet på Dybsø Fjord, og minsanten om ikke den ene på et tidspunkt fløj lige imod os. Det var en gammel ørn med helt hvid hale, og den så imponerende ud i det gode lys. Jeg havde kun mit lille vandtætte Olympuskamera med, og det lykkedes ikke at får et godt billede, men synes af ørnen sidder på nethinden.
Et billede jeg fik i kassen var af den mest fjumrede sejler, jeg nogensinde har set. Det var tid for isætning af sejlbåde fra pladsen på den anden side af kanalen. Da båden på billede var kommet i vandet og sejleren havde fået startet motoren, gik han i gang med at beskære træerne langs kanalen med riggen. Han fik vristet båden fri af grenene for sekunder senere at brage ind i bredden. Motoren gik for fulde omdrejninger, og da han fik sat den i bakgear skævede de øvrige sejlere på kanalen noget til ham. Men de kunne tage det med ro, for da han fik sat motoren i fremad-gear, styrede sejleren båden lige ind i bredden igen. På et tidspunkt lykkedes det ham igen at komme fri og han fik endda sejlet en runde blandt de andre - nu tydeligt nervøse - sejlere, der alle lå og vente på at broen skulle gå op. Der gik dog ikke lang tid for han igen styrede ind i bredden. Vi var glade for at vi var kommet i land og snakkede om han mon havde fået for mange påskebryg eller bare simpelt hen var et fjols.
Da vi havde klædt om og kørte hjem, var han væk. Om han var gået til bunds - eller om det var lykkedes ham at sejle ud ad kanalen, ved vi ikke.

Rolængde 16 km

Ingen kommentarer: