tirsdag den 11. september 2012

Bohusturen

Jan og jeg er kommet hjem efter en fantastisk tur til Bohus. Vi fik ikke roet turen fra Stenungsund til Halden i Norge, men vi fik roet 185 km i fantastisk flot natur - og til tider meget barskt vejr.

Vi roede fra Stenungsund lørdag eftermiddag. Efter et par dage krydsede vi over fjorden til Lysekil i en strid modvind. Vi tankede vand og fik handlet lidt ind, inden vi forsøgte at komme forbi Lyskil. Det måtte vi opgive - store bølger generet af vind, reflekser og strøm gjorde farvandet til inferno. De vi nåede ud i 2 m høje bølger - og kunne se at det blev værre længere fremme - valgte vi at vende om og søge ly i havnen.

Vejrudsigten lovede fortsat vind på den gale af side af 10 m/sec, så vi besluttede at ro tilbage i de lidt mere beskyttede fjorde ved Orust og afvente vejrudviklingen.

Hvis det blev bedre vejr, ville vi udforske den flotte Stigfjord mellem Tjörn og Orust og ro til Marstrand hvor Tordenskjold snød svenskerne. Hvis blæsevejret fortsatte, ville vi pr. bil flytte os nordpå til den mere beskyttede skærgård syd for Strømstad.

Da vejrudsigten snakkede om vindstyrker på op mod 18 m/sec, blev det Strømstad.

Heldigvis faldt vinden efter 8 dage, så vi fik chancen for at ro ud til Koster Nationalpark - et fantastisk område, der skal besøges igen.

Planlægning

Vi har begge kendskab til skærgården i Bohus og turroning i al almindelighed, så vi havde tjek på hvad vi skulle have med.

Vi havde aftalt hvem der skulle tage hvad med, og vi manglede heller intet grej undervejs. Ud over vores personlige grej som sovepose og liggeunderlag havde Jan telt, toilet (planteske) og et Trangiasæt med. Jeg havde kaffemaskine (Kelly Kettle, kaffetragt, filtre, kaffe og termoflaske), økse og sav med.

Vi havde udset start- og slutsted, og tjekket togforbindelse, så bilen kunne hentes. Men det blev der ikke brug for da vi pga vejret måtte lave om på planerne.

Elektronik

Før turen lånte jeg en Spot GPS logger af en klubkammerat, så turen kunne følges hjemmefra. Desuden havde vi etrex Legend GPS med topografisk kort over hele området, kameraer, mobiltelefoner (og der var dækning overalt), opladeudstyr (12 V batteri og USB lader) til telefon og kamera og ekstra batterier til GPS'erne.

Loggeren klarede hele turen på 1 sæt - 3 stk AAA - Lithium batteri. Telefonerne blev kun tændt kort om aftenen og holdt fint strøm, Legenden brugte 2 sæt - 2 stk AA - Eneloop opladelige batterier, Mit Olympus 310 kamera fik en enkelt opladning, og Jans Konica spejlrefleks brugte sit standardbatteri og fik isat 4 AA batterier.

Mad

Vi havde medbragt en del mad hjemmefra. Jan havde müesli, øllebrød og tørmælk med til morgenmaden. Jeg havde rugbrød og en del dåser med makrel, sardiner, tun, kippers, torskerogn og pulversuppe til frokosten. Til aftensmad havde vi ris, skruer, frysetørret mad og pulversuppe. Desuden havde Jan en blanding af mandler, rosinerer og peanødder med. Vi havde også en ramme øl med, så der var en øl til aftensmaden hver dag.

Undervejs supplerede vi med indkøb af frisk og røget fisk, lidt ekstra brød og kaviar og ost på tube.
Al maden smagte godt og var mættende, så vi havde energi til at tage kampen op mod den kraftige vind.

Lejrliv

Vi var enige om at have fundet en lejrplads senest 17:30, så der var tid til den meget vigtige lejrhygge. Og den plan holdt vi.

Lejrpladserne fandt vi med hjælp af Orust Kajaks oversigt. I den meget overskuelige oversigt over lejrpladserne er det muligt at læse lidt om pladsen, landgangsforhold og - ikke mindst vigtig i det vejr vi var ude i - fra hvilken side der var læ for vinden.

Hver gang vi gik i land gik Jan i gang med at sætte sit 3-mands tunneltelt op, og jeg samlede brænde til Kelly Kettlen og et bål. Så blev kajakkerne tømt, vi ”flyttede ind” og madlavningen gik i gang.

Efter de lækre måltider, sad vi og hyggesnakkede et par timer ved lejrbålet.