onsdag den 29. august 2018

Redningsøvelser

NKC havde inviteret til redningsøvelser ved Enø. Jeg kom med på et afbud, men skulle nok slet ikke have tilmeldt sig, da jeg har problemer med inflamationer i min højre arm - og dem fik jeg at mærke.
Først fik vi dog en introduktion af instruktør Martin Ploug, der lagde op til at nytænke makkeredningen.
Herefter gik vi på vandet og skulle prøve i grupper af tre. Vi fokuserede på hvor "svømmeren" mest hensigtsmæssigt kunne opholde sig. Konklusionen blev at det var ret smart at han/hun var tæt på sit eget cockpit og i stedet for en passiv rolle om muligt blev mere involveret i redningen.Jeg kunne pga armen ikke hive/svømme mig op på agterdækket af den Buccaneer jeg havde taget til turen. Det kneb sgu også lidt med at komme ud af dens lille cockpit uden at skramme benene alt for meget (kajakken var ellers god at ro i). Det gik dog nemt nok at komme op med et heelhook.
Det gik først helt galt med armen da jeg skulle holde Jespers kajak, da han skulle prøve heelhooket. Et eller andet jog gennem armen, og den blev nærmest lam og meget øm. Det føles efterfølgende som en muskelsprængning i biceps, så den trænger nok til en pause.

Kolbe og Jesper prøvede koldtvandsredning hvor de skulle sidde på redderens kajaks bagdæk. Det var nu ikke fordi Kolbe var så meget oppe af vandet da han sad bag Jesper. Han kom dog ret elegant over i sin egen kajak, men den var nok ikke gået i bølger.

Heldigvis var armen ikke mere smadret, end jeg kunne ro hjem.

15 km

Ingen kommentarer: