onsdag den 11. juni 2008

Bølgetræning





Efter en lang periode med godt vejr, bød naturen endelig på vestenvind og en vindstyrke på op mod 10 m/s. Susanne, Benny og jeg greb chancen for at træne i bølgerne ved den lokale strand Karrebæksminde.


Da vi kom derned var der et par kitesurfere der drønede rundt og lavede nogle imponerende spring hvor de var 4-5 m oppe i luften.


Bølgerne rullede ind mod stranden med en til tider voldsom brænding, som vi spekulerede lidt på om vi kunne komme igennem.


Vi fik hurtigt taget rotøjet på - neoprendragterne var fundet frem igen, og kombineret med termoundertøj og en vindtæt rojakke, fungerde det fint. For vi blev våde.


Susanne havde glemt spraydecket, så hun fik hurtigt en masse vand ind i kajakken da hun skulle gennem brændingen

Hun slap dog igennem - respekt - og vi lavede flåde og fik tømt kajakken et par gange da vi var kommet forbi brændingenEt par hundrede meter fra land var der ikke så meget skum på toppene og bølgerne var så store at vi roede op og ned ad dem mere end igennem dem. Det var rigtig sjovt, og trods en bølgehøjde på op mod 1½ m var der ingen af os der væltede. Find Benny

Der kom han.

Da jeg ikke havde fået kameraet med ud i de høje bølger i min iver for at komme af sted, måtte jeg op i bilen og hente det da vi kom tilbage. Derfor er billederne taget stående i brændingen. Susanne har taget billedet af mig herunder.Det illustrerer vis meget godt hvor vigtigt et spraydeck er i brænding. Selv en lille bølge ruller hele vejen ind over kajakken. De største ramte os rent i hovedet. På den første tur ud rev en bølge min padllefloat og pumpe løs fra nettet på fordækket. Pumpen var bundet fast, men jeg måtte fange og derefter klamre mig til padllefloaten på vej gennem noget højere brænding end den på billedet - spændende.

Vi fik ikke roet så langt, men ingen af os væltede, og vi fik alle viden om at vi kan klare at ro i ret stor bølger. Næste gang står den dog også på lidt redningsøvelser.

Rolængde ca. 2 km

Ingen kommentarer: