onsdag den 21. april 2010

Blæsevejrstur

Vi var 4 mænd og 3 kvinder der tog af sted på tirsdagtur- På vej ud ad kanalen begyndte det at regne og det blæste mere og mere - og det var modvind. Ved udmundingen vendte kvinderne om - et par af dem skulle til møde i klubben, og i blæsevejret var det urealistisk at de kunne nå Lindholm rundt, som ellers var planen.
Vi 4 mænd kæmpede os videre og kom snart i læ af Gavnø. På vej forbi slottet skinnede solen fra en næsten skyfri himmel, og jeg kunne side og nyde turen i min nye kajak.
Snart var vi ved Karlsgab og havde nu et stykke i modvind. Snakken forstummede, og der blev trukket igennem

Da vi rundede øen, kunne vi se en mørk sky over Enø.
Den var fuld af regn og ledsaget af en meget kraftig blæst. Halvejs mod Lindholm sad vi i de højeste og krappeste bølger jeg har oplevet i det relativt beskyttede farvand. Bølgerne kom med kun et par meter mellem de skumklædte toppe - og de var lige på tværs af vores roretning. Det var de største bølger jeg har roet i i min nye kajak - og den opførte sig eksemplarisk. Den primære stabilitet er ikke speciel høj, men den sekundære er helt i top, så trods bølgerne følte jeg mig helt tryg.

Da vi satte kursen mod kanalen, havde vinden lagt sig til normalt niveau, så det blev ikke til en surftur. Vi kom dog relativ hurtigt frem, og tilbage i klubhuset havde mødedeltagerne varmet resten af suppen fra kuldekurset op. Det var noget der gjorde godt efter regn og rusk på fjorden.

Jesper tog billederne.

Rolængde 16 km

PS Inden turen monterede jeg et par remme så min pagaj kan holdes fast på dækket ved paddlefloatredninger. Specielt i bølger - og der er jo der man har brug for det - er det rart at pagajen ligger rimelig fast, og jeg oplever det ikke som et problem, når den skal løsnes igen.

Ingen kommentarer: