lørdag den 10. april 2010

Prøvetur

Forleden  besøgte en gammel rokammeret - Sverri Warm. Sverri er en meget berejst mand der bl.a. har taget turen på Grønlands indlandsis på den lange led, og det er altid spændende at høre om hans ture.

Denne gang snakkede vi også kajak, og da han hørte at jeg havde solgt min kajak, tilbød han straks at jeg kunne låne hans SeaBird Expedition. Jeg tog imod tilbuddet, og fredag roede jeg en tur rundt om Gavnø i kajakken.

Bortset fra at indstillingen af pedalerne slet ikke passede mig - de sad så højt at jeg kun kunne styre ved at strække benene - var det en rigtig god oplevelse. Jeg følte mig godt tilpas i SeaBird'en, der var plads til ben og fødder, på vandet kunne jeg sidde og nyde naturen og de mange fugle - også selv om der var små krappe fjordbølger med hvide toppe - og der var et godt glid i kajakken når jeg tog fat med pagajen.

Jeg var i land et par gange. Første gang fordi jeg ikke kunne få roret ned. Det viste sig at linen kan låses med en klemmeklampe (hedder der det?). De efterfølgende gange for at skrue på ropedalernes justeringsknapper, men det hjalp ikke. Pedalerne kan dog flyttes nedad, og hvis jeg også samtidig justerer lidt på linerne, skal jeg nok få dem indstillet, så de fungerer.

Det blæste en del på turen, men kajakken viste sig at være nogenlunde neutral i vinden. Selvfølgelig gled den lidt sidelæns, men den styrede ikke op i - eller væk fra - vinden, så savnet af roret var til at leve med. Expedition'en ville sikkert kunne klare sig med en finne. Jeg er nu godt tilfreds med at den har ror - det giver markant mere plads i den bagerste luge.

Min konklusion på turen er, at en SeaBird Expedition meget vel kan gå hen at blive min næste kajak.

Rolængde 16 km

2 kommentarer:

Helge Helligsøe sagde ...

Hej Poul

Lyder som en spændende kajak. Jeg har faktisk luret lidt på deres H2O model som jeg syntes er ganske interessant. Den er 547 cm lang og en smule smallere end Expedition-modellen. Jeg har dog ikke været ude at ro i den, men det virker som om egenskaberne i den er noget jeg vil sætte pris på.

Er det en du kan købe brugt eller går du efter en ny?

Venlig hilsen Helge

Pouls kajakblog sagde ...

Hej Helge

Jeg var meget positiv overrasket over kajakkens egenskaber. Primærstabliteten er så stor så jeg selv med 40-50 cm krappe fjordbølger kan sidde og nyde fuglelivet. Sekundærstabiliteten testede jeg ikke til grænsen - kpldt vand - men den virker meget stor. Begge dele en naturnyder som mig sætter pris på. At den så er noget lettere at drive frem gennem vandet, er endnu et plus. Finisher virker fin.

Kajakken jeg prøvede kan jeg købe til en fornuftig pris, så jeg skal i hvert fald ikke ud og købe en ny.

mvh
Poul

Sverri Havde for øvrig en kedel jeg tænkte måske var noget for dig på dine lange ture. Jeg sætter et billede og en lille omtale på bloggen