torsdag den 31. maj 2012

Kryds til Knudshoved Odde

En af mine drømme gik i opfyldelse da jeg i pinsen sammen med Kolbe og Torben krydsede fra Karrebæksminde til Knudshoved Odde. Inden turen havde jeg været hjælper på en kajakskole hele dagen, og da skolen sluttede samtidig med at turen startede, var jeg lidt stresset da jeg satte mig i kajakken. Det gik dog hurtigt over da vi først roede derudaf.

På vej mod Karrebæksminde så vi lægehelikopteren lande i den lille ferieby. Der var stort påstyr på kajen hvor den stod, og Kolbe hørte at det var en pige der var kommet slemt til skade i en speedbådsulykke. Når man i den lokale avis efterfølgende kan læse at føreren af båden var spirituspåvirket, kan man jo som kajakroer godt frygte farvandet ved Karrebæksminde.

Efter en pause på stranden roede vi af sted, og vi mødte ikke en sjæl på de 10,5 til spidsen af Odden. Vejret var fremragende - en smule modvind, der i løbet af turen næsten lagde sig helt.

Vel ankommet til spidsen af Odden gik vi i land. Første punkt på programmet var en dukkert. Vandet var køligt, men det var dejligt af få dyppet luksuslegemet.

Iført tørt tøj gik vi i gang med maden - jeg havde en frysetørret chili con carne, som bare fik en gang kogt vand fra Kelly Kettlen. De andre havde færdiglavet salat med.

Jeg bød på et par Stout - de blev vældig godt modtaget, og nydt mens solen gik ned i Storebælt.

Vi skulle lige op på toppen af den lave klint og nyde skumringen i det fantastiske vejr. Har man ikke besøgt stedet, må jeg sige at det skal man se at få gjort. I mine øjne er det det mest fantastiske sted på Sjælland!

Mens vi stod og nød panoramaudsigten observerede vi noget mærkeligt lys ved Skælskør - det var et fyrværkeri. Vi kunne ikke kun se det, men også høre det.

Ved 11-tiden roede vi videre i mørket. Ørslev senderen gav os en god pejling, og da jeg på GPS kunne se at vi kunne ro forbi rønnen krydsede vi tilbage til Sjællandssiden. Efter lidt besvær fandt vi bænken nede for Naturcenteret og slog lejr kl 01. Kolbe og jeg lå i det fri, mens Torben stillede et meget lille og let vandretelt op. Inden vi krøb i poserne nød vi et glas rødvin.

Jeg sov som et spædbarn!

Næste morgen besøgte vi shelterne og dasset. Der var ingen besøgende, så vi godt at ankommet midt om natten uden at forstyrre nogen.

På hjemturen så vi de sædvanlige sæler - både de nysgerrige der skulle se hvad vi var for nogen (og der var ingen der bed os) og en flok på lagt ude på bugten. Vinden havde vendt, så vi fik den forfra - det var dog ikke værre end det gik raskt mod Karrebæksminde.

Her sagde Torben farvel og roede mod Næstved. Kolbe og jeg ville have en is og en kop kaffe, så vi roede mod stranden. Kolbe skulle dog lige prøve at entre en sten ved stranden inden vi gik i land. Isene blev nydt og vi roede af sted.

Der var en del bølger og småbådstraffik ved molehovederne, men vi slap igennem. Inde på fjorden mødte vi Jan, der havde kursus med Fjordhuset. Vi mødte også en stor motorbåd, der ikke viste det store hensyn. Godt vi ikke havde en flok begyndere med.

Alt i alt en fantastisk tur, hvor vi fik roet 52 km i sol- og omåneskin.
Rolængde 52 km

Ingen kommentarer: