torsdag den 20. august 2015

EPP3 prøve

Lidt impulsivt valgte jeg at stille op til EPP3 prøve hos Kajakhotellet. Det var min gamle instruktør 1 lærer Jes Brinch der var eksaminator.

Efter lidt afprøvning i forbindelse med søkort og hyggeligt forhør om div ting, gik vi på vandet. Her fik vi forskellige opgaver, blev igen forhørt, og roede en kort tur, inden vi gik i land til en kort pause.
Efter den roede vi ud i nærheden af sejlrenden, og mens vinden tog til fik vi igen opgaver der skulle løses. Pagajen tabt, makker hjælper med at bugsere - eller find reservapagejen frem, vis telefon, vis nødkaldeudstyr, vis telemarksving mm.
Bølgerne tog til, og Jesper fik mere og mere vand ind i sin kajak. Det viste sig at det neoprenskirt han havde taget på for at skåne sit lidt sarte Reed skirt var meget utæt. Det gav ham store problemer med flere af manøvrene og han kæntrede et par gange.
Selv stod jeg på hovedet ved et bagror i de nu meterhøje bølger. Jeg kom ikke op med et rul og måtte så prøve at lave en egenredning. Meget dumt havde jeg valgt at tage en oppustelig vest på, og da efter at have slugt store dele af Øresund ikke kunne udløse den, måtte jeg opgive egenredningen og tage imod en makkerredning.

Den oplevelse gjorde at jeg ikke var ret meget mere værd, og da jeg senere ikke kunne rulle, var prøven ovre for mit vedkommende.

Den sidste NKC deltager - Maria - bestod. Hun havde været nervøs når hun skulle vise Jes teknikkerne, men han var så rutineret og god at han havde set, at når hun ikke lige blev pålagt en opgave, klarede hun sig flot.

Det var selvfølgelig ærgerligt at Jesper og jeg ikke bestod, men som Jes sagde, så er det absolut vigtigt at udstyret er i orden, når man stiller til prøve. Og for mit eget vedkommende må jeg tilstå, at jeg aldrig har trænet under så slemme forhold. Havde jeg gjort det, er jeg sikker på at jeg havde valgt en svømmevest med fast opdrift - og jeg havde nok ventet med at gå til prøve. Jeg ror aldrig mere med en oppustelig vest!

Jes var heller ikke tilfreds med min kantning - jeg var lidt forsigtig som han sagde. Og det indrømmer jeg gerne. Jeg vil hellere klare mig i bølgerne og styre med fx feje- og telemarktag, end jeg vil se fiks ud med kant og bagror - og vælte!

Vi fik roet 11 km

Ingen kommentarer: