tirsdag den 12. juli 2016

!. tur fra Ekenäs ved Ronneby, Blekinge

Da resten af NKC søndag pakkede kajakker og telte ned og returnerende til Danmark, kørte Jan og jeg lidt videre i Blekinge sammen med vores samlevere. Vi camperede ved Ronneby for at holde lidt yderligere ferie i Sverige.
Ved Ekenäs er der en fin lille skærgård, og vores første rotur gik vestpå langs kysten. Det var en flot tur, hvor vi et par gange "kravlede" forsigtigt rundt mellem sten på lavt vand.
Også i dette område så vi spor af flådens aktiviteter flere steder. For at gemme observationsposterne var betonen beklædt med områdets sten, så man skulle tæt på for at se dem. Men, mon ikke russerne havde styr på dem - det er jo ganske tæt på de parkede en ubåd på en klippe
Der var også flot under vandet. Det var meget klart og jeg brugte en del tid på at kigge nedad. Desværre så jeg ingen fisk
Igen blev det en stille og rolig tur, fordi landskabet simpelt hen var meget smukt. Vi så rigtig mange fugle på turene. Der var masser af Canadagæs, lidt færre grågæs, men vi så også her havørn, rød glente, hejrer, lappedykkere, skalleslugere, terner mm. Et par traner blev det også til.
Af og til skal man jo i land og "afrime"
Det foregår med lidt forsigtighed for at skåne kajakkerne, for der er ikke mange sandstrande i området vest for Ronneby.
Vi sluttede som sædvanlig turen med lidt rulleri. For at forbedre teknikken lidt filmede vi hinanden. Desværre kan jeg ikke lige finde ud af at sætte videoer ind på bloggen. Men ved at finde tilbage til de gamle dyder, fik jeg gjort min rul bedre og sikrere. 

Dyderne består kort i at holde åren op til skulderen, få lavet et godt setup med åren i overfladen, vinkle den lidt ved at "give gas", føre den rundt i overfladen, så på den og få lænet godt bagover - jeg har lagt et par stykker underlag på sædet for at hæve min siddeposition, så jeg bedre kan læne mig bagover. Husker jeg det hele, kommer jeg stensikkert op - også i lidt bølger. Men der trænes videre :-)

Det blev til 20 km's roning inden rulleriet.

Ingen kommentarer: