mandag den 4. april 2011

Klubtur til København Havn

Den første klubtur til fremmed farvand arranget af klubbens Aktivitetsudvalg gik i år til København. Traditonen tro havde vi fået adgang til kajakklubben Bryggen, så vi kunne sætte kajakkerne i vandet fra deres bro og få et bad og en kop kaffe efter turen i deres klubhus - tak for lån!
Nok nyder vi meget vores dejlige natur på Sydsjælland - og ville nok ikke bytte med havnen i rigets hovedstad - men det er altid en oplevelse at ro rundt inde i København. Man skal dog passe på de mange turistbåde i de snævre kanaler og ikke mindst havnebusser i det store bassin. De første fylder godt op og de sidste drøner hensynsløst rundt på vandet og laver nogle sjove bølger. Men kommer de bagfra har man indtryk af at de hellere sejret ind i kajakroere, end de på afstand giver et lille dyt, så man kan komme væk fra deres "vej".
Ingen både kunne dog stoppe os på vores tur rundt i kanalerne på Christianshavn.
Det er fantastisk at sådant et miljø kan eksistere midt i storbyen. Jeg fik også lige snuppet en enkelt bro til  min samling af underroede broer.
Undervejs blev vi fanget af en voldsom byge. Det gav os dog anledning til at gå i land for at spise lidt frokost. Vi var tilfældigt ved de gamle kanonbådehuse, og fik hilst på et par medlemmer fra den lokale kajakklub, der havde to af de store huse stillet til rådighed. De glædede sig til at tagene på de totaltfredede bygninger bliver sat i stand - der var frisk luft i lokalerne :-)
Efter rundturen i Christianshavns kanaler krydsede vi havnebassinet og roede over til havfruen. Efter at være blevet fotograferet - og selv have fotograferet - roede vi videre.
Før Langelinie roede vi under 4 broer (alle nyerobringer) ind til bassinet bag Langelinie, hvor der var kunst både på kajen og i vandet.
Efter besøget i det kunstneriske bassin roede vi ud til fortet foran havnen.
Her var skilt med adgang forbudt, advarsler mod alarmer og trusler politianmeldelser - venlige folk der holder til derude. Vi roede en tur rundt om fortet.
På vejen tilbage kom vi forbi mere et meget gammelt miljø - som en kommenterede: "Det er sgu Olsenbandens sidste tilholdssted". Snart var der mere kunst på kajen.
Vi nærmede os flådens museumsskibe, men igen blev vi mødt af Adgang forbudt" skilte, og da vi jo er en nation i flere krige skulle vi ikke nyde noget af at ro derind. Med vores hætter kunne vi sagtens ligne en flok libyerer der ville invadere landet, og nogle af kanonerne på land så ud til at kunne fungerer.
I stedet var vi et par stykker der roede rundt om Operaen - det gav lige 4 broer

Vi krydsede i stedet bassinet endnu en gang og invaderede i stedet Nyhavn. Her havde vi nemlig en aftale med ejeren af restauretionsskibet Donna Wood, hvor vi købte en portion chili con carne eller skibberlabskovs.
I vores kajaktøj vakte vi en del opsigt da vi kravlede i land. Billederne taler vist for sig selv om landgangsforholdene. Vi slap dog både i land og tilbage i kajakkerne uden at dumpe i kanalen.
Inden vi roede tilbage til Bryggen, rundede vi lige Christiansborg. Også her var der mange der fotograferede os og sendte os misundelige blikke. Og det kan man jo godt forstå. Turen sluttede som allerede nævnt med et bad og en tår kaffen i Bryggens klubhus. Det bliver svært for Aktivitetsudvalget at overgå denne tur, men mon ikke de i løbet af sæsonen finder andre perler frem til os.