onsdag den 17. august 2011

Fin surf

Jeg har ikke tal for hvor mange gange jeg har roet fra Næstved til Karrebæksminde i modvind for derefter at opleve at vinden lægger sig, når turen går hjemad.

Men det skete ikke på denne tur!

På vej ud ad kanalen mødte jeg Thomas der roede i en af klubbens kapkajakker. Det var lidt Bambi på glatis, da han for enden af kanalen vendte om in vi kom ud i bølgerne - men imponerende at han kan holde balancen!
Det blæste friskt fra sydvest da jeg roede af sted fra NKC, så for ikke at skulle slide alt for meget i modvind, roede jeg mod Enø i læ af Gavnø. Planen virkede fint, og jeg nåede helt til Karlsgab før jeg blev mødt af modvind.

På turen sad jeg som sædvanlig og nød fuglelivet. Ud over de sædvanlige fjerede beboere i området som man altid ser, noterede jeg en rørhøg der jagtede over sivskovene, store flokke grågæs der havde samlet sig, og en stor flok viber, der var i gang med at øve sig til flyveturen sydpå. Da jeg lige var på land på Enø for at strække ben og slå en streg, kom en hejre flyvende i lav højde tæt forbi mig. Den normalt sky fugl havde så travlt med at kæmpe mod vinden, at den ikke ænsede mig.

For at få mest muig glæde af vinden på hjemturen roede jeg mod Karrebæk. På turen passerede den lokale turistbåd Friheden mig lige inden jeg krydsede sejlrenden, og jeg fik ret stor opmærksom fra passagererne der så ud som om de undrede sig over hvad en kajak lavede i det vejr. De tog en del billeder, mens jeg lod kameeraet blive i lommen - godt nok er min SeaBird Expedition en stabil kajak, men da bølgerne kom vinkelret på den, valgte jeg ikke at slippe min pagaj.

Havde de mødt mig lidt senrere, havde de fået billeder af en gammel mand med et stort smil på læberne. For de næste 4 km havde jeg vinden og bølgerne lige i ryggen, og det gave mange lange surfture. Normalt  er bølgerne ikke store og vedholdene nok til længere surf på fjorden, men denne dag fik jeg flere lange ture, hvor GPS viste hastigheder op til 13 km/t - og det er pænt over normal marchhastighed :-).
Alt godt har en ende, og snart roede jeg ind i kanalen, hvor jeg mødte tirsdagsholdet på vej ud på fjorden. Jeg blev opfordret til at ro med, men havde en aftale med Thomas om at deltage i NKC's ugentlige handicapløb i klubbens kano. Tomas havde udfordret Rikke og Kolbe, og det skortede ikke på gensidig "psykken" mellem holdene. Da vi gik i gang på vandet, måtte vi lide den tort at Rikke og Thomas gav os hækbølge - de padlede også i en længere (og så ved vi alle at den er hurtigere) kano end vores. Vores eneste trøst var dog at vi roede de 4 km lidt hurtigere end de 35 minutter vi regnede med. Men det er godt nok tungt at slæbe sadan et stort skrummel gennem vandet!

Dagen sluttede med et møde om den næste klubtur, der går til det Sydfynske Øhav med lejrplads på Thurø

Samlet rolængde kajak og kano 23 km

Ingen kommentarer: