mandag den 22. august 2011

Fisketur!!!

Jeg havde aftalt med Jacob, at vi skulle ud og prøve at fange en havørred eller to fra kajak. Jeg havde hjemmefra lagt Blackwateren på tagbøjlerne, og kl 5:30 mødtes vi ved NKC for at lægge min Expedition på taget. Jeg var i korte bukser, og jeg skal love for at myggene fik sig et solidt morgenmåltid.
Det blæste lidt mere end vi havde håbet på, men vi satsede på at kunne finde lidt læ ved klinten på Enø. Desværre var vinden lige på. Vi kom dog på vandet, men kun for at konstatere at det var fyldt med møg, så nul fiskeri.
For at det hele ikke skule være forgæves besluttede vi os for at ro hen til stranden. Det blev en drøj tur med modvind og halvstore bølger. Jeg havde lagt ud med støttefendere for at kunne fiske, selv om kajakken lagde sig på tværs i bølgerne (og det virkede faktisk fint), men da vi roede af sted tog jeg dem af og nød kajakken bevægelser i bølgerne. Fuldt pakket med bagage fandt jeg i Sverige ud af at den ligge utrolig roligt i bølger, men uden anden oppakning end lidt fiskegrej, dansede den noget.
Snart var vi ved stranden, og skulle komme i land nogenlunde ordentligt. Jeg sendte Jacob i platickajakken ind først. Han fik besked på bare at ro op på sandstranden og skynde sig ud af kajakken. Som sagt, så gjort - han blev dog skyllet af et par bølger. Så var det min tur. Jeg havde bedt Jacob om at tage imod mig og holde kajakken, så den ikke lagde sig på tværs i bølgerne - og det lykkedes til fulde. Jeg kom næsten tør ud af kajakken.
Vi holdt en lille pause og fik lidt at spise og drikke. Da vi skulle ud igen, skubbede jeg Jacob ud, og gjorde mig selv klar til at slippe ud gennem brændingen. Jeg satte mig ned i cockpittet i vandkanten, satte sprayskirtet på og skubbede mig ud med en hånd på hver side af kajakken. Jeg slap fint ud, men fik kajakken overskyllet af vand fyldt med tang. Aldrig har min stakkels kajak været så beskidt. Der var ikke den line eller elastik der ikke var fyldt med tang.
Roturen tibage gik kvikt. Rygvind og medbølger på det sidste stykke gjorde turen til en leg. Vi fandt lidt læ og en lille sandstrand tæt på parkeringspladsen og kom begge i land i fin stil.
Alt i alt en hyggelig tur. Rookien Jacob fik prøvet bølger i en stabil kajak, jeg fik testet fiskefenderne på SeaBirden, og vi fik begge brugt kræfterne i modvinden. Fiskeri må vi prøve en anden dag, hvor vejr og vand er mere med os.

Turlængde 8 km

Ingen kommentarer: